03 november 2009

Jean Todt on FIA president

23. oktoobril valiti Ferrari F1 tiimi pealikuna laiadele massidele tuntuks saanud Jean Todt Rahvusvahelise Autoliidu presidendiks. Erinevalt paljudest meeldib see mulle üpriski. Mina ei karda, et see mees toob kaasa autospordiliidu erilise kaldumise F1 ja konkreetselt Ferrari poole.
Neil, kes nii väidavad, on mälu üpris lühike ja piirdub viimase kümmekonna aastaga.

Asjalood on nii, et Todt alustas 70-ndate lõpus ja 80-ndate alguses kõrgetasemelise ralli kaardilugejana. Ralliga ta ka jätkas, siis aga juba Peugeot' tiimijuhina ning viis Peugeot' kahel korral, 1985 ja 1986, markide maailmameistriks ning aitas sõitjate tiitlile Timo Saloneni ja Juha Kankkuneni (tegelikult peaks vist käänama Salose ja Kankkuse).
Edasi, Jean Todti nimi on lahutamatult seotud Peugeot' järgmise ettevõtmisega - konkreetsemalt Le Mans'i 24 tunni sõidu võitmisega, laiemas plaanis sportautode MM-võistlustel domineerimisega.
Viimatinimetatu jõudis küll enne hingusele minna, kui Peugeot 905 tuule tiibadesse sai, aga võidud prantslaste põhipüüdlusel - koduses Le Mans'is tulid küll - 1992 ja 1993.
Kuna Peugeot' vormel-1 projekt ei tahtnud kuidagi vedu võtta, mootoreid küll ehitati, ent autost või veel vähem tiimist võis aga und näha, haaras Todt 1996. aastal kinni Ferraris avanenud võimalusest ja sai selleks, kellena me teda põhiliselt teame. Seal sattusid kokku neli geeniust - hiilgav organisaator Todt, taktik ja tehnoloog Ross Brawn, konstruktor Rory Byrne ja mõistagi Michael Schumacher.

Pean Todti tõepoolest hiilgavaks organisaatoriks ja juhiks, kelle võimuses on igasugu logisevad organisatsioonid õlitatult toimima panna. Lisaks veel tohutud kogemused vägagi erinevatest autospordi valdkondadest. Just sellist meest ongi praegu vaja näiteks lõhkiminemise äärel oleva vormel-1 maine taastamisel ja eelkäija, kaheldamatult teeneka, kuid viimastel aastatel kaunikesti mõtlematult tegutsenud Max Mosley vigade silumisel.

Konkurent Ari Vatanen - hmm, iseenesest ju ka asjalik inimene, ralli maailmameister pealegi veel. Aga autospordi telgitagustest liiga kaua eemal olnud ja liiga palju poliitik. Kui Todt rääkis oma kampaania kestel enamasti ikkagi asjast ja seda üpris konkreetselt, siis Vataneni üleskutsed olid üsna udused ja üldsõnalised, täitsa tüüpiline poliitiku platvorm.
Valimistel oli Todti ülekaal igatahes mäekõrgune - 135 häält Vataneni 49 vastu.

Eks aeg näitab...

Kommentaare ei ole: